Rajdy terenowe długodystansowe /nawigacyjne cross-country można podzielić na rajdy typu baja (około 600km długości) i maratony (1500-3000km). Jest też najbardziej znany rajd na świecie, który jest ultra maratonem czyli rajd Dakar liczący ponad 8500 km. We wszystkich tych rajdach czas liczony jest do tysięcznej części sekundy na odcinkach specjalnych tzw. oesach, na które prowadzą tak zwane dojazdów między innymi po drogach publiczny. Na dojazdówki są również wyliczone limity czasu w których należy się zmieści jadąc oczywiście zgodnie z zasadami ruchu drogowego. W rajdach nawigacyjnych należy przebyć odcinek specjalny według „książki drogowej” – roadbook jaki zapewnia organizator rajdu. Książki te są dostarczane tuż przed startem w formie papierowej rolki w przypadku Quadów i motocykli którą wpinamy w urządzenie sterowane z kierownicy, coraz częściej jednak zaczyna być stosowany tablet .
W książce drogowej mamy wszystkie uwagi i koordynaty jaki się poruszać na danym kilometrze trasy oraz na co trzeba uważać. Na kokpicie każdego pojazdu znajdują się również metromierze informujące na którym kilometrze trasy obecnie jesteśmy tak abyśmy mogli zastosować się do wskazań książki drogowej. Do kontroli każdego zawodnika czy jedzie właściwą trasą są tzw. weypointy czyli wirtualne punkty na trasie. Każdy zawodnik musi znaleźć się obok tego punktu wtedy zostaje dany odcinek trasy „zaliczony” w przypadku ominięcia takiego punktu są wyznaczane kary czasowe. Wszyscy zawodnicy są śledzeni w czasie rzeczywistym przez organizatora poprzez sygnały GPS urządzeń, które są wcześniej montowane na odbiorach technicznych pojazdów.
W rajdach głównymi przeciwnikami tak naprawdę potrafi być sprzęt, który może ulec awarii (przede wszystkim w klasie quadów), czas, temperatura-pogoda, trasa/nawigacja i na samym końcu dopiero rywale. Nie walczy się bezpośrednio z rywalami jak w innych sportach typu karate, boks, tenis itp. Rajdy polegają na utrzymywaniu szybkiego tempa jazdy oraz podejmowaniu jak najlepszych decyzji podczas pojawiania się różnych komplikacji np. nawigacyjnych bądź sprzętowych itp. Im więcej dobrych decyzji tym finalnie najlepszy czas, który potem jest porównywany z innymi rywalami na mecie rajdu.
Złożoność rajdów nawigacyjnych/długodystansowych jest olbrzymia. Bez odpowiedniego zaplecza i teamu/załogi ciężko jest rywalizować. Dlatego odpowiedni serwis, który podąża za zawodnikiem równie jest kluczowy. Pilnowanie czasu startu, przemieszczania się miedzy serwis parkami, które każdego dnia mogą być w zupełnie innym miejscu oddalonym o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset kilometrów, dlatego cała logistyka odgrywa olbrzymią rolę.